bartjecowboy.reismee.nl

DENVER (Colorado) - CHEYENNE (Wyoming)- SIDNEY (Nebraska)

Howdy! Het is woensdagavond 22u (bij jullie 6 u 's morgens donderdag) en ik zit in Motel 'Super 8' in Scott's Bluff (Nebraska), vlakbij de grens van Wyoming. Hierbij volgt het verslag van gisteren (vanaf Denver) dat ... - hoe kan het anders? - in het teken staat van cowboys en rodeo. Maar eerst uit Denver raken...

Het is dinsdagmorgen 3.30 u vooraleer ik in mijn Mustang kan stappen. Om bezuinigingsredenen heb ik géén gps als optie genomen (was nog eens 15 dollar/dag extra) maar het valt niet mee om op de goede weg te raken... (Niet lachen Caroline Tack). Nu, we maken van de nood een deugd en het heeft wel iets... dat 'cruisen' door de nachtelijke straten van Denver, 'The Mile High City' (ligt op 1600 m hoogte en is daarmee de hoogstgelegen State Capital van de States). Zo loopt er onder meer plots een supergrote dikke kat over de weg wat bij nader inzien een ... wasbeer blijkt te zijn! Die zag ik tot nu alleen nog maar in de zoo, maar hier loopt dat blijkbaar gewoon op straat. Ook nog wat junkfood gekocht voor onderweg in van die baanwinkels die 24/24u open zijn.

Enfin, omstreeks 5 uur zit ik goed en wel op Interstate Highway 25 North op weg naar Cheyenne, hoofdstad van Wyoming. Het is nog pikkedonker maar wat een drukte!! En mij moeten ze niet meer vertellen dat Amerikanen sloom rijden. Als ik mij aan de 'speed limit' hou, steken ze mij links en rechts voorbij, ook van die monsterachtige grote trucks... Links van mij doemen de Rocky Mountains op aan de horizon, rechts van mij de onmetelijke vlakten van de 'Great Plains'... Ik zie regelmatig van die typische ja-knikkers (eindeloos op en neergaande oliepompen) en van die windmolens die je vaak ziet in westerns. Ik passeer ook de grote brouwerij van Budweiser (nu in handen van het Belgische InBev). En de zonsopgang is schitterend! Ik moet mij inhouden om niet om de haverklap te stoppen om foto's te nemen. (die komen nog, maar had gisteren last van uploaden).

Bij het binnenkomen van Cheyenne 'bots' ik meteen op de ingang van 'Francis E. Warren Air Force Base', één van de belangrijkste luchtmachtbasissen van de US Air Force en eigenlijk een stad naast de stad. Met de regelmaat van de klok stijgen transportvliegtuigen op naar God weet waar. Bij wijze van 'decoratie' staan er drie (afgedankte) langeafstandsraketten naast de poort. Als ontbijt een 'medium' portie breakfast besteld bij Taco John. Blijkt een flink uit de kluiten gewassen wrap met superpikantvlees en een hele kom met chicken nuggets te zijn. En dàt op mijn nuchtere maag... Gelukkig bestelde ik niet de 'large' versie.

Tongue Out

Daarna het hoofdkwartier en museum van de 'Cheyenne Frontier Days' bezocht, de 6 dagen durende grootste cowboy- en rodeokermis ter wereld dat jaarlijks plaatsvindt eind juli. Een beetje de Gentse Feesten Wyoming style... Ik bracht een aantal affiches mee van de tentoonstelling 'Call of the Rockies' die in het voorjaar van dit jaar in het Caemerklooster te Gent plaatsvond. De tentoonstelling ging over de Belgische missionaris Jean-Pierre Desmet die al in 1830 als één van de eerste blanken over de prairies zwierf om de Plain Indians (prairieindianen zoals Cheyenne, Sioux, Crow en Black Feet) te bekeren. Ze zijn in de wolken met een exemplaar en ik mag meteen gratis binnen! Het museum is heel interessant en handelt over de geschiedenis van het Wilde Westen in het algemeen en van de Cheyenne Frontier Days in het bijzonder.

Daarna naar downtown gereden om een bezoek te brengen aan het State Capital (gesloten wegens werken), het historische centrum met schattige houten huizen en het Wyoming State Museum (nu over de geologie, de natuur en de geschiedenis van Wyoming, met natuurlijk onvermijdelijk ook het wel en wee van cowboys en indianen). Wyoming is 8 x groter dan België, maar telt amper 400.000 inwoners en is daarmee de dunst bevolkte staat van de USA. Denk nu niet dat het hier enkel 'achterlijke farmers' waren die hier altijd de dienst uitmaakten. De bijnaam van de staat is 'Equality State', wat zoveel betekent als staat met gelijke rechten. Als éérste staat van Amerika (en eigenlijk van de hele wereld) kregen vrouwen hier al stemrecht in 1869 (!) en werd in 1925 de eerste vrouw als gouverneur van Wyoming gekozen. Ter vergelijking: in het 'beschaafde' België werd vrouwenstemrecht pas in 1948 ingevoerd!

Uiteraard kan een bezoek aan 'The Wrangler' niet ontbreken, een knalrood antiek grootwarenhuis boordevol cowboyspul met uitpuilende rekken vol laarzen en hoeden en stierenhoorns en hertenhoofden aan de muur. Eventjes gepast en snel mijn goesting gevonden: een zwartvilten soepel exemplaar (in tegenstelling tot bijvoorbeeld de stijve Stetsons). Omdat ik hier nog niemand met een cowboyhoed op straat zag lopen, zet ik hem voorlopig niet op. Je moet niet katholieker willen zijn dan de paus hé... In tegenstelling tot bijvoorbeeld Denver, dat ontstond omwille van vermeende geruchten dat er goud te vinden was, groeide Cheyenne uit tot wat het nu is als een spoorwegterminus waar in de 19de eeuw gelukszoekers van allerlei pluimage aanspoelden. Voor het historische station staat een mooi standbeeld van een net gearriveerde dame die reikhalzend uitkijkt naar de toekomst (en ook wel naar de bronzen cowboy enkele meters verderop).

Om wat te eten stap ik een soort historsch winkelcentrum binnen, dat NU al dienst doet als stembureau voor de presidentiële verkiezingen van in november. Mensen brengen er effectief nu al hun stem uit op computer (maar de stemmen worden pas in november geteld). Alle mensen tegen wie ik spreek hebben het over kiezen 'tussen de pest en de cholera'. Wat mij hier opvalt op tv zijn de vele reclamespots van zowel Trump als Clinton. Die vertellen NIETS over inhoud of programma, maar bestaan eigenlijk alleen maar uit het uithangen van de vuile was van de tegenkandidaat. Peperduur 'stront gooien naar elkaar' eigenlijk...

Frown

In de late namiddag vertrokken richting Nebraska via de Interstate Highway 80 East. Het verkeer is nu veel minder druk en het is heerlijk relaxed cruisen op de highway door de eindeloos weidse landschappen met Classic Rock op de FM-radio, genre Aerosmith, Guns & Roses en ACDC. Voor Europeanen is het moeilijk in te beelden hoe groots en leeg en eindeloos die prairielandschappen zijn. Hopelijk komt het een beetje over op mijn foto's.

In Sidney nog vlug een bezoek gebracht aan wat de grootste outdoorwinkel ter wereld zou moeten zijn... Een supergrote 'Delhaize' vol met tenten, boten, tractors, geweren, camouflagekleren, laarzen, messen,... en als visuele attractie: alle wilde beesten die er leven in Noord-Amerika opgezet in hun natuurlijke milieu. Om 18 uur mijn motel opgezocht... ik ben al 48 uur wakker en onderweg. Tot nu reed ik 'nog maar' 370 km. Lekker in slaap vallen voor de tv... Morgen staat in het teken van de honderduizenden pioniers die tussen 1840 en 1880 via de Oregon Trail hun geluk in het Westen gingen zoeken.... (wordt vervolgd).

Reacties

Reacties

Peggy

Lijkt me echt de moeite waard om mee te maken. Geniet er van en vooral : keep safe!!!!en...... hou de wasberen of afstand :)

Caroline

Bart het zijn geen kilometers maar Miles !!! Dat is een zak meer kilometers of maal 1,6 !

Erna

"Now the sun is coming up / and I'm riding with Lady Luck /Freeways, cars and trucks /Stars beginning to fade / and I need a parade" (Tom Waits) De soundtrack bij Wyoming?

Greet

Echte roadmovie ! Ik zie het zo voor me. Ben wel benieuwd naar jou met cowboyhoed in je oranje mustang. Tot de volgende Greet

Oda Houthoofd

Ben stikjaloers Bart, LOL, geniet ervan, kan je later veel vertellen aan je kleinkinderen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!