bartjecowboy.reismee.nl

Hitting the highway in 'Big Sky Country'!

HOWDY!

Sorry, jullie hebben er even op moeten wachten, maar hierbij het vervolg van mijn reisblog. Ik ben inmiddels goed en wel geland en geïnstalleerd (en hoe!!) in the HideOut Ranch en heb al mijn eerste paardentrip achter de kiezen... of liever, onder het zitvlak. Maar daarover in een volgende blog méér. Nu hebben jullie eerst nog mijn 'monsterrit' naar Shell te goed: 450 km van Sundance, waar ik - na een selfie met 'The Sundance Kid' (de spitsbroeder van Butch Cassidy) genomen te hebben - om 9 u 's morgens vertrek. O ja, het 'herfstweer' was loos alarm, ondanks felle windstoten is het tegen 10 u alweer zonnig en 22°C.

Eerste stop is Devils' Tower, een curieus geologisch fenomeen van een 270 m hoge, verticaal uit de prairie opstijgende lavakolom die lijkt te bestaan uit een bundeling van loodrechte balken. Het zou gestolde lava zijn van een ondergrondse magmakamer die door de erosie van het omiggende landschap bloot is komen te liggen. Volgens de Indianen is het een versteende stam van een reuzenboom waarlangs zeven zusters naar de hemel klommen (en daar nu het sterrenstelsel 'Pleiaden' vormen) op de vlucht voor een achtervolgende beer die ze vruchteloos wilde achternaklimmen en zo met zijn klauwen de groeven in de stam trok. In 1906 maakte president Theodore Roosevelt er het eerste Nationaal Monument van Amerika van.

En nu wat kilometers malen onder begeleiding van wat stevige (country)rockmuziek genre 'Sweet Home Alabama'... Na 100 km golvend prairielandschap Gillette bereikt. Vanaf nu zie je aan de horizon de besneeuwde toppen van de Bighorn Mountains liggen. Even voor Buffalo (en reeds 200 km gereden) hou ik even halt aan de oevers van de in Far West-fanatenmiddens bekende en beruchte Powder River die in de lente bruin kleurt door de modder van de smeltende sneeuw van de Bighorns. Pioniers zeiden: "The river with the water too thin to plow, too thick to drink".

Tongue Out
De namen van de exits zetten je sowieso aan het dromen met namen als 'Dead Horse Creek', 'Crazy Woman' en 'Prairie Dog Creek'.

Vanaf Sheridan (na 300 km) gaat het loodrecht naar omhoog over de Bighorn Mountains en kom je binnen enkele kilometers in een totaal ander landschap terecht: kronkelende highways met haarspeldbochten door gemengd naald- en (gekleurd) loofbos doorspekt met miljarden jaar oude rotsmassieven die schuin uit de grond lijken te komen (omhooggedrukt door de stuwende kracht van de aardplaten). De streek is naar verluidt ook een 'Mekka' voor geologen. Achter iedere bocht ontvouwt zich een nieuw landschap of panorama. Gelukkig zijn er regelmatig parkings voorzien met spektaculaire vergezichten: achter je rug klimmen de Bighorn Mountains steeds hoger tot boven de boom- en sneeuwgrens, voor jou strekt ziich de eindeloze prairievlakte uit tot voorbij de horzion. Omdat je er zo ver kan kijken, noemen ze dit: "Big Sky Country".

En o ja, jullie kennen ongetwijfeld de verkeersborden in de Ardennen die waarschuwen voor overstekend wild. Ooit al effectief een hert of everzwijn gezien? Hier word ik gewaarschuwd voor mogelijks overstekend wild gedurende de volgende 3 mijl en rent er 1 mijl verder effectief een hele kudde herten de baan over...

Surprised
Boven op de pas ligt er sneeuw naast de weg en is het nog 4°C (maar nog steeds stralende zon)! Er volgt een snelle daling met kaarsrechte wegen en plots kom je weer in een totaal ander landschap terecht die me doet denken aan het typische Apache-gebied in Arizona: van die donkerrode (wegens het hoog ijzergehalte) rotsmassieven in de meest grillige vormen, met kloven en snel stromende bergriviertjes die canyons vormen. Het mag dan al een lange rit zijn, afwisseling genoeg!! Eens beneden in de vallei is het alweer 18°C.

Van een lange rit gesproken: even een compliment voor het Amerikaanse wegennet: ik heb er nu hier al 1700 km opzitten en nog geen énkele slechte baan gezien: zowel de Interstates, als de andere highways en zelfs gewone tweevaksbanen liggen er steevast als een biljartlaken bij en rijden als op een tapijt. En als je denkt: dit is de perfectie, doemt er wel weer een wegenwerf op om er nog een extra strook nieuwe asfalt over te gieten. En proper!!! In die 1700 km nog geen enkel blikje, papier of ander zwerfvuil gezien! De boetes zijn dan ook niet mals (en om de haverklap herinnert een verkeersbord je eraan): wie ook maar iets uit de auto gooit, riskeert een boete van 750 $ (soms staat er zelfs naast: "or jail")!

Net voor Shell hou ik nog even snel halt bij een beruchte 'Battlefield'-locatie waar ooit een cavalerieregiment onder leiding van een zekere luitenant Connor (een kersvers afgestudeerde Westpoint-officier die zich wilde bewijzen) een volledig Indianendorp uitmoordde, inclusief vrouwen en kinderen. Moeilijk voor te stellen, want het is een zeer idyllisch gelegen plaats met prachtig gekleurde bomen bij een bocht van een rivier en omringd door bergen aan de horizon...

Eén en ander maakt dat ik pas om 14.30 u door de gates het gebied van The Hideout Ranch oprij. Zowel bij het rijden door de omiggende streek als op het gebied van de ranch zelf, kom ik ogen tekort om het landschap in mij op te nemen... Ik voel me als Alice in Wonderland! Hoe het er uitziet en daar aan toe gaat en het verslag van mijn paardenavonturen zal echter voor een volgende post zijn. Het is hier nu 22.30 u en morgen om 8.30 u stipt moet (MAG!) ik mee met de wranglers om te paard een paar honderd koeien vanuit de bergen naar de lager gelegen graasweiden te loodsen. Praktisch komt het erop neer dat ik morgen 8 uur in het zadel ga doorbrengen! COWBOY TIME!!

Surprised
PS: De dag erna vrees ik dat ik 0 uur in het zadel zal doorbrengen en ik mij waarschijnlijk zal (moeten) uitleven in vliegvissen in de bergrivier of kleiduifschieten (wat je hier ook kan doen)... Niet erg hoor!
Tongue Out

Watté Gilbert

Leg maar een biefstuk in Uw onderbroek om zachtgekookte eieren te vermijden. Succes met Uw paard.

chantal Huyghe

Bartje, van een harde massage gesproken!
Laat het paard zijn werk maar doen!

Caroline

Maar Gilbert toch, Bart is een volleerd ruiter en heeft nog eens geoefend met een mooie instructrice in België!

Patrick Dossche

Geniet en hou ons geïnformeerd. Zalig

Peggy

Goede morgen Alice, goed geslapen? alles ok met het onderstel ? Een beetje aardig geweest voor de koeien?
Krijg je nu ook O-benen? :)

Kristof & Sofie

Hey cowboy. Blijkbaar beleef je daar in the far West de time of your life. Dat doet ons enorm veel plezier.
Kijken er nu al naar uit om je volgend verhaal te lezen.
Geniet er ten volle van en have fun!

Oda Houthoofd

Zo verwonderd en overdonderd jij bent over alles wat er te zien is, zo nieuwsgierig zijn wij om je avonturen te lezen. Hoe is het veedrijven verlopen, niet teveel koeien die afgedwaald waren van de kudde? Wat je schrijft over herten die over de weg springen wij hebben dat ook gezien, een hert is een kuddedier en is dus zelden alleen, goed opletten Bart. Ben je de stevige cowboy kost al gewoon alsook de porties kan je niet echt in datgene wat wij gewoon zijn terugvinden. Nu nog rodeo en barrel race leren, misschien ook nog broncq riding en je bent het helemaal. Vele groetjes uit Roeselare en tot morgen.

Line Deschamps

Super toffe verhalen. Geniet er nog maar goed van !