bartjecowboy.reismee.nl

WONDERFUL YELLOWSTONE (letterlijk en figuurlijk)

HOWDY!

Ik liet jullie in het pikkedonker achter aan de voordeur van het gesloten Grand Yellowstone Lake Hotel. Eigenlijk viel de nacht best wel mee. Niemand gehoord of gezien, ook Jack Nichelson met zijn hakbijl niet...

Tongue Out
Al bij al heb ik meer dan 8 uur kunnen slapen, in periodes van 2 uur. Dan werd ik wakker van de kou (buiten 2°C, we zitten hier op 2.500 m hoogte) en liet ik de motor 5 minuten draaien om de boel weer op te warmen voor de volgende slaapsessie. Intussen rookte ik een sigaretje, dicht genoeg bij de auto om erin te kunnen springen, mocht een beer komen opdagen. Het voordeel is dat ik eens héél vroeg aan mijn dag kon beginnen. Om 5.30 u werd ik wakker en las ik tot zonsopgang mijn Wyoming-bijbel om te kijken wat er allemaal te zien valt. Héél wat!

Jullie moeten weten: Yellowstone Nat'l Park is wellicht één van de wonderbaarlijkste plaatsen ter wereld. Het heeft op een oppervlakte van 1/3 van België (9.500 km2) méér zeldzame (hydrothermische) natuurveschijnselen, fauna, flora en landschappen te bieden dan eender waar. Er zijn natuurljk de geisers, maar bovendien zijn er ook bisons, herten, wolven, beren, grizzly's en bergpoema's, bergen tot 3.640 m hoog, vlaktes, bergrivieren en -meren, bossen, canyons en watervallen bij de vleet. Het werd dan ook in 1872 als éérste plaats ter wereld erkend als een Nationaal Park.

Bij het opkomen van de zon blijk ik net naast het strand van Yellowstone Lake te staan. Het is gelukkig stoppen met regenen, maar er hangt een dreigend, donker wolkendek over de vallei. Eigenlijk is dat nog het best, want het maakt het landschap nog onwezenlijker hallucicant. De kans om dieren te zien is in de herfst ook groter dan in de zomer omdat ze dan voor voedsel vanuit de beboste bergen naar de open valleien komen. Bovendien is het in de zomer met 3 miljoen bezoekers overal aanschuiven geblazen. Nu kom ik de eerste twee uur NIEMAND tegen. Het is alsof ik Yellowstone Nat'l Park voor een dag heb afgehuurd voor een privébezoek!

Wink

Als eerste ga ik naar het toilet een beetje verder in het bos, héél omzichtig. Er staan hier zoveel waarschuwingsbordjes om voorzichtig te zijn met wild dat je achter elke boom (en er zijn er heel wat) een wolf vermoedt of nog erger: dat een grizzly je staat op te wachten in het toilet... Gelukkig zijn de eerste dieren die ik zie twee herten die in een eenzame baai van het meer staan pootje te baden. Op weg naar Steamboat Point (waar het overal rond je heen stoomt en sist en de grond onder je voeten rommelt) heb ik al meteen prijs! Een kudde van zeker 100 bizons staat sloom te grazen net naast de weg. Er zijn zelfs kalfjes bij!

Dan gaat het verder naar de Canyon-regio, waar de Yellowstone rivier zich 300 m diep zich een weg baande door de gele rotsen (vanwege het hoge zwavelgehaalte en vandaar de naam van het park) waar 2 machtige watervallen naar beneden storten (Upper en Lower Falls). Uitzichtpunten hebben namen als 'Artist Point' en 'Inspiration Point'. Do I have to say more? Op weg naar één van de vier regio's met een concentratie van geisers (Norris Geyser Basin) staan 10 auto's langs de weg. Hier moét iets te zien zijn! En jawel hoor, een bruine (of zwarte?) beer is zo goed geweest om even uit het bos te komen en wat in de vlakte ervoor te spelen. Hij let niet op ons, wij des te meer op hem met fototoestellen in aanslag.

Norris Geyser Basin is een letterlijk 'fantastische' omgeving: het rookt, sist, pruttelt, borrelt, kookt en stoomt overal waar je kijkt. Yellowstone is de enige plaats waar ALLE hydrothermische natuurverschijnselen aanwezig zijn (naargelang de warmte van het door lava opgewarmde grondwater onder ons): mud pots (modderpotten, een soort grijze broebelende kokende puddingpap), steam vents (stoomuitlaten), hot springs (warmwaterbronnen die door de aanwezigheid van allerlei bacteriën de meest diverse kleuren aannemen (van turquoisblauw en grasgroen tot knaloranje en bloedrood) en natuurlijk de geisers! Méér dan de helft van alle geisers ter wereldzijn hier te vinden, in een totaal een 300-tal metonder meer de grootste (Steamboat) en de regelmatigste (Old Faithful)! Doordat de lucht nu relatief kou is (het wordt niet warmer dan 6° C) is de rook overal nog manifester en spectaculairder aanwezig. Dit is echt het beste seizoen voor een bezoek! Vanaf 13 u komt ook nog de zon door de wolken priemen.

Om tijd en km's te sparen, besluit ik het noordelijke deel over te slaan. Mammoth Hot Springs (met kalkterrassen zoals je ook in het Turkse Pammukalé kan zien) en het 'Petrofied forest' (bos met versteende bomen) heb ik trouwens 29 jaar geleden al gezien. "Ne mens moet eens leren content zijn..."

Innocent
Het is inmiddels 15 u als ik bij de beroemde 'Old Faithful' aankom, die sinds mensenheugenis om de +/- 90 minuten spuit. De eerstvolgende eruptie is voorspeld voor 15.54 u (met een marge van 10 min). Ideaal om eerst nog het museum te bezoeken en mijnMasterCard te testen in de museumshop: hij werkt weer! Om 15.50u doet de 'ouwe getrouwe' dan zijn werk... Selfie time!

Op weg naar de South Entrance (in mijn geval 'Exit') in de richting van Grand Tetons Nat'l Park, doe ik nog Kepler Cascades aan en tref ik gelukkig ook nog een tankstation, want ik heb nog maar voor 60 km benzine. Ik passeer ook enkele kerende zogenaamde 'Continental Divide': plaatsen die de watergrens vormen van het Amerikaanse continent. Vanaf deze plaatsen stroomt alle water langs de ene kant van de weg westwaarts naar de Grote Oceaan en langs de andere kant naar het oosten naar de Golf van Mexico of Atlantische Oceaan. Precies om 17 u en na 200 km vandaag bereik ik de uitgang van YNP en heb ik blijkbaar nu al in totaal exact 3.000 km afgelegd in 45 u effectieve rijtijd aan een gemiddeld verbruik van 9,5 l/100 km. Net als ik buitenrij, begint het voor het eerst van de dag te regenen... en als ik een halfuurtje later Grand Tetons NP binnenrij, stopt het weer even abrupt en schijnt de zon!Some guys have all the luck!

Cool

De 'Grand Tetons' zijn één van de jongste gebergten ter wereld en rijzen dan ook loodrecht vanuit de lagergelegen hoogvlakte omhoog! Hun naam hebben ze naar verluidt te danken aan passerende pioniers die er 'Tetons' (tieten) in zagen. Waarschijnlijk waren ze al een tijdje onderweg en sloeg hun verbeelding op hol...

Wink
Het eerste wat je ziet als je aankomt is een groot meer met de spitse bergen net erachter. De ondergaande zon en de lage mistbanken aan de voet van het gebergte maken het des te mooier! Photo time (al was dat al de hele dag het geval)! Om 18 u passeer ik een grote blokhut die blijkbaar een kerk is: 'Chapel of the Sacred Heart'. Wie mij een beetje kent, weet dat ik niet anders kan dan even binnenspringen. Al bij al kom ik om 19 u, na bijna 300 km gereden te hebben vandaag, in Jackson aan, het 'miljonairscowboy- en skioord in Jackson Hole (de brede vallei aan de voet van de Grand Tetons). Filmacteur Robert Redford organiseert er elk jaar een bekend filmfestival voor de alternatieve film. De stad verkeert blijkbaar al in kerststemming, want de beroemde 'bogen' gemaakt van hertengeweien op het centrale stadsplein, hangen al vol gekleurde lampjes, net als de vele winkels en motels. Nice!

Gewapend met een weer actieve creditcard zoek ik een motel om meteen het stof en vuil van twee dagen 'tsjoolen' van mij af te spoelen (het werd de Painted Buffalo Inn) en iets om te gaan eten (het werd het Mexicaans restaurant El Abuelito rechtover), maar dat wisten jullie al van de vorige post.

Het is nu klokslag middag (20 u bij jullie) en gelukkig heb ik de Tetons goed gezien gisterenavond, want deze morgen zijn er dichte mistbanken. Vandaag heb ik wellicht de langste rit voor de boeg, rechtstreeks naar Denver waar morgen om 10 u mijn vlucht naar Washington DC vertrekt. Eens kijken of ik op één of andere manier de nakende 'presidential election' kan beïnvloeden... Als ik Trump zie, trek ik sowieso aan zijn haar! Wordt vervolgd....

Reacties

Reacties

Miete

Pootje lap, stel ik voor :-)

Watté Gilbert

Waarom heb je in hemelsnaam de zwarte pastoor niet mee
gepakt ? Geen tank of geldproblemen meer.
Ik begin U eigenlijk al een beetje te missen en kijk uit naar reportage op de kaas en wijnavond.

peggy

misschien een "trump" scalpje om helemaal in the mood te blijven van het cowboy en indianen avontuur? :)

ZORS

ik begin ook weer goesting te krijgen om nog eens naar de states te gaan.

Amuseer je nog hé !

Oda Houthoofd

Net of Ik zelf op bezoek was in Yellowstone, nu op naar iets heel anders, Washington D.C ik ben ervan overtuigd dat met je natuurlijk aangeboren charme je Hillary zomaar rond je pink zal draaien en die beer van een Trump had je die niet zien vechten met een zwarte beer in Yellowstone, laat hem daar zou ik zeggen, fijne reis, nog Bart. Take care.

Béke

Staat ook nog ab-so-luut op mijn to-do-list!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!