bartjecowboy.reismee.nl

OP DE KOFFIE BIJ OBAMA... (of toch 'close')!

Hallo iedereen,

Het is zaterdagmiddag, buiten schijnt wat ze hier noemen 'een heerlijk herfstzonnetje' en het is 26° C (wat ze in België hoogzomer noemen dus).

Cool
Elise en haar man Kris zijn het huis uit voor het weekend, naar een soort 'homecoming'-reünie van de plaats waar ze studeerden. Ik heb dus 'het kot' voor mij alleen! Dit is mijn tweede dag in Washington DC en het bevalt mij hier uitstekend. De eerste indrukken:

- ALLE gebouwen (vaak in klassieke stijl met zuilen) hebben architecturaal maar één doel voor ogen: de macht van de Amerikaanse Natie uitstralen. Zelfs de voetpaden zijn in graniet en marmer!

- Heel druk verkeer in de brede lanen en parkeren doe je beter niet in een beveiligde parking: 8$ per uur!Maar het metrosysteem werkt prima!

- Je voelt je heel veilig: om de haverklap passeert een politiewagen en in de Capitol Hill-wijk (rondom het parlement) waar ik verblijf, staat op elke hoek een patrouille.

Toch heeft Washington DC niets van een 'normale' Amerikaanse grootstad. Overal is er relatieve laagbouw, dus géén skyskrapers! Het is immers verboden om een gebouw neer te planten dat boven het Capitol zou uittorenen.Het voelt zelfs een beetje 'dorps' aan en héél gezellig met veel bars en bistro's (voor de vele overheidsmedewerkers, I presume).In de parken overal in het centrum krioelt het trouwens van de eekhoorntjes.

Maar laat ons even terugkeren naar gisteren. De voormiddag verliep héél 'chill' omdat ik moest bekomen van mijn nachtelijke Wyoming-rit. Ik sliep tot 9.40 u aan één stuk door. De rest werd gevuld met koffie, wat roken, FB consulteren, een douche nemen en 2 uur aan mijn reisblog schrijven. Om 15.20 u heb ik een afspraak met mijn AirBnb-gastvrouw Elise die voor de overheid werkt in de Longwoorth Executive Building, vlak tegenover het Capitol. Zij gaat mij een privé-rondleiding geven in het Amerikaanse parlement. Vlak er tegenover is er ook nog de 'Library of Congress', de grootste bibliotheek ter wereld) en het statige gebouw van het 'Supreme Court of Justice', te vergelijken met ons Hof van Cassatie, maar nóg machtiger, want het bepaalt méé de interpretatie en invulling van de wetgeving. Bij ons ziet het er enkel op toe of de wet correct is toegepast.

Het imposante Capitol staat symbool voor de Amerikaanse Democratie en straalt heel wat grandeur uit. Zoals alle gebouwen hier is er exacte symmetrie. Onder de gigantische (gietijzeren!) koepel is er een centrale rotonde met enorme muurschilderijen die belangrijke fases uit de vroege Amerikaanse geschiedenis weergeven. Elk van de 50 staten leverde ook twee levensgrote standbeelden met figuren die voor die staat iets belangrijks verwezenlijkten (in totaal dus 100 beelden, verspreid over het hele gebouw). De eerste die ik tegenkom is Pater Damiaan (één van de 2 beelden voor Hawaï, de andere is Opperhoofd Kamehameha I, een Indiaans opperhoofd die omstreeks 1820 voor het eerst alle Hawaïaanse eilanden verenigde)!! We gaan ook op zoek naar de beelden voor Wyoming: Chief Washakie (een Indiaans opperhoofd die vredelievend was voor de pioniers en 100 jaar werd) en Esther Morris (de vrouw die ervoor zorgde dat vrouwen in Wyoming al in 1869 stemrecht hadden en in 1870 verkozen werd tot alleréérste vrouwelijke vrederechter van Amerika). Met mijn charmantste glimlach kan ik van de onthaalbediende een boekje ontfutselen met foto's en uitleg van alle beelden, dat normaal niet te verkrijgen is. Het laconieke antwoord van Elise: "I bet you get things for free all the time!"

Tongue Out

De hele linkerhelft van het gigantische gebouw is voorbestemd voor de Senaat (elke staat heeft recht op 2 senatoren, dus 100 in totaal), de rechterhelft voor de Kamer van Volksvertegenwoordigers (Congress met in totaal 435 leden, verdeeld over de staten naargelang het inwoneraantal). Zo hebben dunbevolkte staten als Alaska en Wyoming door het weinige aantal inwoners méér senatoren (2) dan volksvertegenwoordigers (1). Ter vergelijking: een dichtbevolkte staat als Californië heeft ook maar 2 senatoren, maar 53 volksvertegenwoordigers.

Dankzij de medewerkerskaart van Elise kunnen we nagenoeg overal komen. We passeren langs de kantoren van oppositieleidster Nancy Pelosi die een interview geeft. We komen ook op het centrale terras buiten met uitzicht over de schier eindeloze 'National Mall' met het centrale Washington Monument, een 169 m hoge oblelisk (de hoogste ter wereld, of wat hadden jullie gedacht?)! Hier zal ook de volgende president de eed afleggen (laat ons hopen Clinton, al blijf ik het spijtig vinden van Bernie Sanders...). Ze zijn trouwens nu al bezig om de tribunes op te timmeren voor de feestelijkheden (of rouwplechtigheid naargelang de uitslag)! Het duurt nog even vooraleer we de 'uitgang' vinden want we dwalen inmiddels door de kelders en archieven waar in principe niemand komt en zéker geen toeristen!

Omdat Elise om 17 u een afterwork drink heeft met collega's, scheiden onze wegen hier. Ik ga naar het vlakbij gelegen 'Bullfeathers', een gezellige bar/bistro waar ik aan de toog de 'Burger of the Week' eet: 2 grote dubbele toasts met hompen gebakken gehakt, kaas, tomaat en frieten. De koffie is gratis (alles voor 10 euro). Naast mij geraak ik aan de ene kant aan de praat met een vrouw die als lobbyiste werkt voor de transportsector en aan de andere kant met twee meisjes die werken voor het Department of Interior (Binnenlandse Zaken) in verband met de organisatie van staatsveiligheid bij terrorismeaanslagen. Het is eens iets anders dan praten over voetbal in 'de Scheve Zeven' hé...

Wink

Intussen is de avond aan het vallen en de ondergaande zon (met prachtig 'strijklicht'!) zet de witte koepel van het Capitol in een machtig mooie roze gloed... Ik besluit om nog een stevige avondwandeling te maken, langs de Mall en alle musea ernaast tot aan Washington Monument en het Witte Huis. Naargelang het donkerder wordt, krijgen alle gebouwen een feeërieke verlichting mee. Prachtig!! Het Washington Monument (de obelisk omringd met 50 Stars & Stripes) is indrukwekkend in al zijn eenvoud. Aan het Witte Huis krioelt het van de selfie-nemers, stoïcijns gadegeslagen door alom tegenwoordige 'secret service'-medewerkers. De vlag zit uit en het licht brandt op de eerste verdieping, dus ik vermoed dat Obama & Michelle thuis zijn, en wie weet: misschien aan het genieten van hun laatste 'ogenblikken' in de presidentiële slaapkamer.

Wink

Vooraleer ik de metro neem naar 'mijn' huis op Capitol Hill, stap ik nog even een souvenirswinkel binnen: de 'White House Gift Shop'. Ze verkopen er de meest gekke, grappige, interessante of kitscherige souvenirs die je maar kan bedenken, als het maar met Amerikaanse presidenten of het Witte Huis te maken heeft. Ik kan het niet laten om toch ook het één en ander te kopen. Na een vlotte metrorit (wel veel daklozen aan de ingang op amper 200 m van het Witte Huis!) is het al bij al bijna 22 u tegen dat ik de voordeur opendoe.

De rest van vandaag (zaterdag) en morgen zal ik vooral besteden aan museumbezoek. Langs de Mall staan er immers het ene na de andere Smithsonian-museum over de meest diverse thema's.Allemaal van wereldniveau en allemaal GRATIS.

????
Zo ga ikin het Museum of Art (qua orde te vergelijken met het Louvre) waarschijnlijk een schilderij van Jeroen Bosch terugzien, dat ik in het voorjaar zag in de overzichtstentoonstelling in 's Hertogenbosch. Maar voorts zijn er onder meer nog hetmuseum van Amerikaanse geschiedenis (mijn dada!), het Natuurhistorisch museum (ze spelen er nu blijkbaar een 3D-IMAXfilm over de Nationale Parken enne... is dat niet dat van de film 'A Night in the Museum'?), van American Indians, het Air and Space museum (met onder meer echte Apollo-capsules),.... en het gloednieuw pas geopend museum voor Afro-Amerikanen.... Gisteren zag ik al het verlichte, lichtjes fantastische gebouw.

Trouwens, het valt mij op dat er in downtown Washington DC vooral gekleurde en jonge medemensen rondlopen. De blanke overheidsambtenaren wonen wellicht in de vele omliggende suburbs. Anyway,het zag er in elk geval allemaal veelbelovend uit!'k Ga nog werk hebben!

Groetjes, Buffalo Bart

Reacties

Reacties

Oda Houthoofd

Net je verslag gelezen Bart, er bestaat geen mooiere manier om een dag af te sluiten. Je bent een bofkont dat je al dat moois echt kan zien en meemaken, verder nog een fijne dag en ik kijk uit naar nog meer nieuws.

Greet

Hei Bartje
Mis je verhalen nu al. Blijven reizen dus !
En kom straks met je charmante glimlach paar glazen wijn drinken. Niet meer dan 2 en vrouwen 1 is de nieuwe norm..

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!