bartjecowboy.reismee.nl

HALLOWEEN in WASHINGTON DC...

Hallo iedereen!

Het is hier nu maandagmorgen 8.10 u en omdat het winteruur hier pas volgend weekend van kracht wordt, scheelt het nu maar 5 uur meer met België. Dit is waarschijnlijk de (voor?)laatste post: straks om 18.10 u vertrekt mijn vlucht naar Kopenhagen. Morgenvoormiddag om 10 u land ik in Brussel. Daar komt zus Hilde mij ophalen om samen naar Oostnieuwkerke (nabij Roeselare) te vertrekken voor familiereünie en kerkhofbezoek.

Smile

Maar eerst nog de nieuwtjes van afgelopen weekend. Ik begin na 3 weken 'on the road' toch stilaan vermoeid te raken denk ik, want van al dat museumbezoek is nog niet veel in huis gekomen. Tegen dat ik goed en wel op gang kom, is de voormiddag voorbij , waardoor de musea bijna sluiten vooraleer ik er aankom.

Tongue Out
Maar heb toch al ettelijke kilometers avondlijke wandelingen gedaan langs de vele indrukwekkende en mooi verlichte monumenten die Washington DC rijk is.

Zaterdagmorgen sta ik om 9 u op. Aangezien ik mijn AirBnb-gasthuis voor mij alleen heb, is het eerst chillen geblazen. Ontbijt, FB en travelblog bijwerken, douchke nemen en op tv nog eens de 'highlights' van het laatste presidentiële debat bekijken (want dat had ik gemist). Om 15 u mij dan toch op gang getrokken. O ja, wat ik nog niet gezegd had: nog méér dan politie en eekhoorntjes zie je hier JOGGERS! Je ziet ze overal en altijd op alle hoeken van de straat, in parken en langs de brede lanen. Nu het weekend is, lijken ze zich nog eens vermenigvuldigd te hebben....

Met de metro meteen naar het Witte Huis, want dat zag ik nog niet bij daglicht. Het lijkt nu nog veel dichterbij. Je ziet duidelijk de scherpschutters op het dak en ze zijn bezig met aan het achterbordes grote Halloween-versieringen aan te brengen. Je ziet hier trouwens in alle voortuintjes Halloween-spullen: van eenvoudige pompoenen tot hele installaties met spinnenwebben, vliegende heksen en skeletten! Vanochtend hebben ze blijkbaar ook al de 'nationale kerstboom' in de voortuin geplant, want die was er gisterenavond nog niet. Daarna naar de fotowinkel van de 'White House Gift Shop', want door de souvenirs die ik gisterenavond kocht, heb ik recht op een gratis foto in de 'Oval Office'! Ik doe naar analogie van een bekende foto de JFK-pose met bril in hand en voeten op bureau. Dus, voor alle duidelijkheid en mochten er mensen zijn die twijfelden: de foto op Facebook betreft wel degelijk een toeristenfoto in een 'fake' nagebouwd presidentieel bureau...

Wink
Ik speel er ook tolk (deels in 'kindjesEngels', deels in gebarentaal) voor Russen die geen woord Engels spreken en niet snappen dat de eerste foto gratis is en alle andere 10 $ per stuk kosten. Hij beëindigt de discussie door alvast een briefje van 50 $ op de toonbank te gooien... Duidelijk zo'ne nieuwe rijke...
Money Mouth

Nog even langsgelopen bij het gloednieuwe, pas sinds enkele weken open, Museum of Afro-Americans waar de hele geschiedenis van de zwarte Amerikaanse bevolking uit de doeken wordt gedaan. Het is een prachtig gebouw (maar net gesloten voor deze dag) en overal rondom zijn er hele horden (duidelijk trotse) gekleurde Amerikaanse medemensen. Overal staan ook eetkraampjes en dranktenten opgesteld, het heeft iets van een 'Vlaamse kermis'... op z'n Amerikaans.

Dan met de metro naar Arlington Nat'l Cemetery aan de overkant van de Potomacrivier (al grondgebied Virginia) waar op een oppervlakte van 252 ha ruim 320.000 militairen en hun families begraven liggen, alsook enkele presidenten zoals onder meer John F. Kennedy en echtgenote Jacqueline 'Jackie' Bouvier. Tegen dat ik er aankom is het (nog maar eens) valavond en zijn de poorten dicht. Jammer, maar nog jammerder voor die Amerikaanse familie die hier hadden geparkeerd, vervolgens naar de stad trokken en nu niet meer aan hun auto geraken...!

Surprised
Maar niet getreurd - Johan Cruyff indachtig ("Elk nadeel heb z'n voordeel") - staat er mij nu een mooie avondwandeling voor de boeg ... euh, voeten... terug over de Potomac-brug naar Lincoln-memorial. De vliegtuigen die landen op 'Ronald Reagan Nat'l Airport' (de andere Washington DC-luchthaven nabij het centrum naast 'International Dulles Airport' verder buiten de stad) vliegen over de brug op minder dan 100 m boven mijn hoofd. Samen met de verlichte stad aan de overkant een onvergetelijk zicht!

Bij Lincoln Monument - een grote witmarmeren klassieke tempel met een reusachtig (6 m hoog) zittend standbeeld van president Lincoln (de 16de, die van de Burgeroorlog omstreeks 1860) - is het een drukte van jewelste. Jong en oud komen er samen om de grootste president uit de Amerikaanse geschiedenis - die na ruim 150 jaar nog steeds weet te inspireren over generaties en rassen heen - te eren... Dit is ook de plaats waar Martin Luther King op de trappen zijn beroemde 'I have a dream'-speech hield voor de honderdduizenden zwarte toehoorders langs Reflecting Pool! Daarna verder de 'National Mall' afgewandeld langs onder meer het 'Korean War Memorial' (1995: 19 méér dan levensgrote beelden van Amerikaanse soldaten op patrouille) en het WOII-memorial (2004) met onder meer de Reflecting pool met verlichte fonteinen omringd door marmeren zuilen van alle staten en twee 'tempels' die het wereldomvattende strijdtoneel van weleer evoceren: 'Atlantic' en 'Pacific'. Uiteindelijk passeer ik nog het Jefferson Memorial (een ronde marmeren tempel ter ere van Thomas Jefferson, de 3de president en één van de opstellers van de 'Constitution'.

Daarna neem ik de metro naar 'huis' (ik heb er dan al ruim 8 km stappen opzitten) en spring omstreeks 21 u 'Capitol Heights' binnen, wat inmiddels mijn 'stamcafé' is geworden, voor het avondmaal. Ik plaats mij aan de toog en bestel 'Chicken wings with Ranch BBQ-saus'. Ze bestellen dat hier met frieten EN gegratineerde macaroni met kaas. Vreemde combinatie, maar niettemin héél lekker (ik had dan ook grote honger). Zoals alles hier zijn ook de 'kippenvleugels' BIGGER dan bij ons, ik dacht eerst dat het kippenbillen waren... Op de alomtegenwoordige tv-schermen staat baseball op, want het is één van de beslissende matchen van de 'World Series' , de finale van het baseballseizoen tussen de Cleveland Indians en Chicago Cubs. De jonge gast naast mij geeft passend commentaar... Eens 'thuisgekomen' besluit ik de avond met wat tv-kijken, waarbij ik in de zetel in slaap val... Ik voel me hier echt zoals thuis!!!

Tongue Out

Zondagmorgen om 8 uur wakker en buiten schijnt de zon weeral eens heerlijk bij een temperatuur die straks gaat oplopen tot 26°C! Indan summer met nadruk op 'summer' dus. De voormiddag weer 'zoekgemaakt' met chillen: een wandelingetje door de buurt, ontbijt, douche en FB en Travel Blog bijwerken. Om 14 u komen Elise en Kris thuis van hun 'homecoming'-weekend en een halfuurtje later ga ik op pad.

Deze keer neem ik direct de metro naar Arlington Nat'l Cemetery want dat wil ik sowieso zien. Een heel indrukwekkende plaats met de honderdduizenden kruisen en grafmonumenten in een park waar de bomen zich in het najaar van hun mooiste kleurenrijkdom laten zien. Uiteraard bezoek ik het graf van president John F. Kennedy, die naast Jackie ligt begraven. Even verder ligt zijn eveneens vermoorde broer Robert 'Bobby' Kennedy. Sommige Amerikanen laten zich in een busje rondvoeren, maar het is véél te mooi weer daarvoor en de parkwandeling is prachtig. Daarna ga ik naar het beroemde 'Iwo Jima'-monument ter ere van het 'US Marine Corps' (de mariniers, dus niet de zeemacht: dat is de Navy). Blijkbaar is er net een marathon afgelopen (in deze warmte?!) en een heel bataljon mariniers speelde helpende hand. Ik knoop een gesprek aan met een jong tweetal (jongen en meisje, ze lijken me pas 18) over het leven bij de Marines. Het meisje hoopt ooit in België te geraken (niet om NATO Headquarters in Evere te helpen verdedigen zo blijkt, maar om al die lekkere Belgische bieren te proeven)!

Tongue Out

Kris en Elise zijn praktiserend Katholiek, dus hebben we om 17 u afgesproken in de 'Catholic St. Peter's Church on Capitol Hill' voor de avondmis, een kerk op 200 m van hun huis. Meteen een gelegenheid ook om 'hierboven' te bedanken voor deze fantastische reis die ik mocht meemaken. Ik kom maar 5 minuutjes te laat. De zangeres is TOP (kan zo in de opera gaan zingen) en galmt boven het orgel uit! Bij de consecratie en tijdens de communie zit iedereen hier nog op de knieën op fluwelen knielbankjes... Daarna tracteer ik in onze 'stamcafé' Capitol Heights op een aperitief: 2 pinten en een rode wijn: 20 $...

Money Mouth
Ik eet straks immers samen met hen de dinner thuis. Eerst ga ik wel nog boodschappen doen met Elise, terwijl Kris naar de 'American Football'-wedstrijdverslagen kijkt.... De man-vrouwtaakverdeling is hier dus enigszins te vergelijken als die bij ons...
Innocent

Zo, dat was het voor het weekend. Het is nu inmiddels al 10 uur en ik vertrek dadelijk voor mijn laatse DC-bezoekjes. Sowieso nog even het 'Capitol' binnenspringen voor een bezoek aan het eigenlijke halfrond (waar de president ook zijn jaarlijkse 'State of the Union' uitspreekt) en ook minstens nog één museum: het 'Museum of American History'waar vanalles te zien is van kleedjes van First Ladies over oldtimers tot Amerikaanse interieurs doorheen de eeuwen).
't Zal dan welletjes geweest zijn.

????

Mocht dit de laatste post geweest zijn: aan alle volgers en lezers mercikes voor de interesse om mee te genieten van mijn 'grote cowboyavontuur' en zeker ook iedereen die een berichtje stuurde : heel erg bedankt! Speciaal ook een grote MERCI voor ODA (mijn 'numero uno-fan' uit Roeselare) die mij virtueel op de voet volgde. Ik kom zeker eens langs met de foto's Oda!!

Groetjes, Buffalo Bart

PS: Wil de 'mysterieuze' Greet die af en toe een berichtje stuurde zich ook eens kenbaar maken met familenaam aub, er staan immers diverse 'Greets' op de leeslijst. Kwestie dat ik weet waar ik een paar glazen wijn mag komen drinken....

Tongue Out

Reacties

Reacties

Miete

Jammer dat dit de laatste post was
Alhoewel ik twijfel er niet aan dat op de reis terug nog wet iets zal gebeuren dat het vertellen waard is dus ...
Ik ben benieuwd...
Ik kijk al uit naar je terugkomst en je foto s ... en een bijbabbel aan den toog van de scheve zeven want oost west thuis best he ...
Groetjes en have a safe trip back home
Miete en co xxx

Antoon

Bart, dat was een wel een hele leuke en gevarieerde reis. De reisblog was altijd aangenaam om te lezen en keek er elke dag naar uit.
Je bezoek aan DC doet me terugpeinzen aan mijn eerste reis naar de USA in 1993 toen ik ook alle musea heb bezocht! Have a safe flight back to Zomergem, waar we ook van een mini été Indien mogen genieten. Groeten, Antoon

Dirk

Hey Bart,

Heel erg genoten van je reisblog. Ook wij keken iedere dag uit naar je avontuurlijke en meeslepende schrijfsels. Goede, veilige en rustige thuisreis toegewenst.
Dirk en Nadine

Oda Houthoofd

Bart, ik heb geprobeerd om in gedachten elke stap die je gemaakt hebt te volgen, mijn wens is om ook nog een keer naar de familie en vrienden te gaan in Michigan, maar zo een avontuur als jij nu beleefd hebt daar zijn we te oud voor, daarom heb ik dubbel en dik meegenoten met jou. Ik neem je op je woord makker en verwacht je met je foto's, je vrouwtje is bij deze ook uitgenodigd en ik zorg wel dat er iets te drinken is. Nu zit jij hoog en droog in het vliegtuig richting thuis waar je een warm welkom wacht. Tot gauw hoop ik.

Béke

Wat een fantastische reis!
Ik denk dat het de allereerste keer is dat ik zo'n reisblog mag meevolgen en het was héérlijk om tijdens de realiteit van alle dag even te mogen meereizen met jou.
Wat een avontuur! Ik weet weeral waar naartoe gereisd de komende jaren! ????
Kom veilig thuis en geniet van je familiereünie!

Patricia

Wat een avontuur ! Graag gelezen, deze reisblog !

Ronneke

Beste Bart, bedankt voor de verkwikkende reisverhalen en tot op de fotoshow zoals 29 jaar geleden in de lentestraat :-). In naam van alle andere volgers wil ik alvast Oda bedanken voor de uitnodiging om het dit keer bij haar thuis in Roeselare te laten plaatsvinden. We zullen graag massaal aanwezig zijn!

Marianne

Bart, 't was "puur genieten", weliswaar van je reisverhalen:-)!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!